Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Vitvaror?

Forumindex Övrigt Vitvaror?

27 september 2017 kl 08:39
RalfTheAlf
RalfTheAlf

Vad är det man ska tänka på ur ett ekoperspektiv när man köper vitvaror? Det vore naturligtvis bäst att tvätta i balja och hängtorka, men jag kan erkänna att jag använder tvättmaskin (dock ingen torktumlare). 😉

Jag har tittat runt på jämförelsesidor (t.ex. tvättmaskin-test och test-torktumlare för att jämföra energiklasser, kWh, vattenförbrukning och så vidare, men är det något jag missar? Det finns ju vissa med ekoprogram osv.

28 september 2017 kl 11:47
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej Ralf. Att tvätta i balja är idag inte energismart. Det går åt betydligt mer vatten och energi (och troligen också tvättmedel) vid handtvätt än i maskin. Maskinerna är väldigt vatten- och energieffektiva. <<<tycker du är inne på rätt spår med dina kriterier för inköp. Energiklasser, kWh, vattenförbrukning m m.
Tänk på att tvättmaskiner har olika viktklasser där man kan bli lurad. En tvättmaskin kan klassas 5 kg maskin men ändå bara rymma 3,5 kg. Jag kan inte exekt alla siffror, men det är värt att hålla koll på och fråga om. Även centrifugering kan vara lurigt. Endast varvtal används som mått. Men vi är ju iontresserade av hur torr tvätten är (eller restfuktshalten) efter centrifugering och då är ju trumstorleken av storvikt (periferihastighet!) Det är därför viktklassning också är intressant. Ju stööre trumma desto större periferihastighet och vattnet slungas ut bättre.
Förutom redan nämnda kriterier kan även följand eparametrar vara viktiga:
– Vilket tvättmedel använder du? Miljömärkt! Överdosera inte!
– Det finns numera också tvättmaskiner som kan anslutas till varmvatten (och då är val av tvättmedel viktigt, det ska vara anpassat till varmvatten!). Kan vara intressant om man har fjärrvärme, solfångare eller annan förnybar energikälla för varmvatten.

– Det finns också maskiner som anpassar vattenmängd till tvättmängd. Annars är det viktigt att fylla maskiner ordentligt (testa gärna att få in 5 kg tvätt i en 5 kg maskin. Du får ett litet pris av mig om du lyckas)

Ekoprogram är oftast beteckningen på att man kan tvätta mindre mängd tvätt och maskinen använder mindre vatten. Eller så tvättar maskinen på lägre temperatur.
Har man sunt förnuft är sådana program kanske onödiga.

Att torka tvätt utomhus är synnerligen energieffektivt! Att torka tvätt genom att hänga inomhus vintertid kan ge ett behövligt fukttilskott, också bra!

Sist men inte minst är det också viktigt att köpa en kvalitetsmaskin som håller länge och att se till att den utjänta maskinen tas om hand på rätt sätt.

Hälsn, Marcel

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.