Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Träfiberisolering

Forumindex Byggmaterial Träfiberisolering

07 augusti 2017 kl 17:32

Tornskata

Vi ska isolera en gammal kåk och har fastnat för träfiberisolering från Woodisol. Trä tänker jag bör vara miljövänligt och vad jag förstår används inget miljöfarligt bindemedel. Låt mig gärna veta om jag har fel.

Dukarna som ska användas på ut- och insidan ser dock mer tveksamma ut. Jag tänker på PFOS och dylikt. Polyester är vad jag förstår OK, men hur är det med polyeten, polypropen, polyuretan, polypropylen? Om allt detta är dåliga material undrar jag om ni har förslag på bättre.

Tack på förhand!

08 augusti 2017 kl 08:47
Jan Hedberg
Jan Hedberg

Claessons har en invändig fuktbroms av papp som känns mer naturlig än plastmaterialen. Men frågan är om du behöver något på insidan av timmerväggen, den bromsar fukten själv. På utsidan har jag ingen enkel lösning, själv använde jag råspont och förhydringspapp under panelen när jag byggde ut senast.

08 augusti 2017 kl 20:23

Tornskata

Tack Jan för svaret. Asfalt är ju också oljebaserat så det känns inte heller så lockande. Materialet köps redan in i morgon så nu får det bli plast ute och cellulosaväv inne. Polyeten och polypropen är åtminstone OK enligt Naturskyddsföreningen, men det hade känts bättre att slippa ta något fossilt.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.