Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Teknisk skillnad mellan luftspärrar som andas

Forumindex Huskonstruktioner Teknisk skillnad mellan luftspärrar som andas

15 juli 2016 kl 15:13

tdersjo

Hej!

Vi bygger f.n. ett Attefallshus och funderar på isoleringen, närmare bestämt luftspärren/ångbroms. Vi har bestämt oss för att isolera med någon typ av organiskt material men vi vet ännu inte om det blir lin, hampa, cellulosa eller något annat. Vi planerar endast att få upp ett yttre skal i sommar och behöver inte bestämma det än egentligen. Däremot behöver vi köpa en yttre luftspärr/ångbroms för att kunna sätta fasaden. Nu undrar vi om det är stor skillnad i krav på luftspärren beroende på val av isolering eller om man kan köpa vilken som, bara den är tänkt för isolering som andas?

Mvh,

Tomas

16 juli 2016 kl 22:53

Kristoffer

Hej Tomas,

Bara för att klargöra begreppen så används ett ”vindskydd” på isoleringens kalla sida medan en ”ångspärr/ångbroms” används på isoleringens varma sida. En ångspärr/ångbroms får inte monteras på den kalla sidan då den stänger inne fukt i isoleringsmaterialet. På samma sätt får ett vindskydd inte monteras på isoleringens varma sida då det inte tillåter kontroll av fukten i byggnaden.

Det finns mängder med olika vindskydd på marknaden, både i form av skivor (utegips eller asfaboard) eller dukar. Olika tillverkare har olika försäljningsargument för just sin produkt men jag väljer alltid duk då det är lättare att arbeta med än skivor. Dessutom är dukarna billiga och transportvänliga samt tillgängliga på de flesta vanliga byggvaruhus.

De senaste åren har jag använt en vit duk från Bison som heter just Vindskydd och är svensktillverkad. Den har jag monterat utanpå stommar isolerade med mineralull, lin eller cellulosa och det har fungerat utan några som helst problem. Innehållet i duken är polypropen och polyetylen och det finns säkert mer ekologiska alternativ men jag anser att produkten balanserar väl mellan rationellt och superekologiskt byggande och den låga kostnaden medför att man istället kan lägga mer pengar på isoleringsmaterialet.

På isoleringens varma sida är det desto viktigare att välja produkt med omsorg då produkten ska samverka väl med den isolering ni väljer. Exempelvis används ofta en ångspärr för mineralull men en ångbroms för cellulosa. När jag isolerat hus med cellulosa så använder jag antingen ”Ångbroms” från T-emballage eller ”Halotex D50” från Mataki. Båda dessa tillåter byggfukt att torka ut samtidigt som de förhindrar stora fuktmängder från att bildas i isoleringen.

Sen rekommenderar jag att ni blåser in isoleringen istället för att använda skivor, oavsett vilket isoleringsmaterial ni väljer. Isolering i lösullsform ger alltid ett bättre resultat runt genomföringar och kommer åt överallt, något som är svårt med gör-det-själv-skivorna som säljs till konsumenter i byggvaruhusen. Jag har isolerat under många år med båda metoderna men försöker alltid styra mina kunder mot att isolera med just lösull. Lin finns såvitt jag vet inte i lösullsform men både hampa och cellulosa går att beställa för inblåsning.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.