Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Stenhus med träfasad?!

Forumindex Byggmaterial Stenhus med träfasad?!

06 juli 2017 kl 21:57
marhal
marhal

Jag undrar om det lämpar sig att bygga ett stenhus, t.ex. Leca och sätta träfasad. Invändigt regla upp och isolera och sedan råspont som innervägg som målas med vit lasyr. Någon typ av linoljebaserad lasyr. Inga tätskikt någonstans.

Funkar detta? Någon som har goda råd?

07 juli 2017 kl 13:30
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Hej!

Nej den konstruktionen rekommenderar jag absolut inte!

Varför vill du klä in stenhuset i trä istället för att putsa det? Såväl invändigt som utvändig.  Lika barn leka i regel bäst när det kommer till material- mineralisk yta på mineraliskt underlag är mer logiskt än att sätta dit trä.

Om du reglar upp och isolerar på insidan förstör du stenens värmemagasinerande förmåga och kan i värsta fall dessutom få fuktproblem.

Och fasaden blir ju en slags kuliss – där man vill få stenhuset att se ut som något annat, varför? Välj puts eller tegel istället. Med tegel får du en helt underhållsfri fasad dessutom.

Murade hus har många bra kvaliteter men låt det va ett stenhus. Xella har tjocka isolerande lättbetongstenar (ytong ) som inte kräver någon isolering. De har också isolerskivor av lättbetong (multipor) som du kan sätta utanpå en lättklinkervägg( som inte isolerar lika bra som lättbetongen).  Man kan också bygga en kanalmur  av tegel el lättklinker och isolera med perlit tex men håll dig till mineraliska material i murverket!

Läs gärna boken Bärande murverk i modern arkitektur, Månsson, Schulz

eller mer här på sidan under Huskonstruktioner/ stenhus

Lycka till, mvh Cathrine

08 juli 2017 kl 08:22
marhal
marhal

<div dir=”auto”>Hej och tack för ditt svar.</div>
<div dir=”auto”>Anledningen är att jag inte får ha stenfasad i området.</div>
<div dir=”auto”>Hur skulle det fungera om jag putsar huset invändigt?</div>
<div dir=”auto”>Vi gillar stenhus för det krävs hög hållfasthet. Timmerhus som är ett alternativ har sjunkmån som vi gärna undviker. Vill också åt våtutrymmen utan tätskikt.</div>
<div dir=”auto”>Så en träkuliss hade varit perfekt.</div>
<div dir=”auto”></div>
<div dir=”auto”>/Martin</div>

13 juli 2017 kl 23:32
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Ja, puts invändigt är ju det bästa om det är ett stenhus. Det är en udda lösning att sätta trä på utsidan..men det borde väl kunna funka med en luftad träpanel. Fråga Xella/Ytong vad de anser om du har tankar på LB./ Cathrine

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.