Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Skumbetong, så kallad AirCrete

Forumindex Byggmaterial Skumbetong, så kallad AirCrete

24 december 2019 kl 07:36

Denis Camacho

Hej!

Jag råkade stöta på ett för mig nytt material på Internet. Det kallas skumbetong eller AirCrete. Som jag förstår det skapar man ett skum, med konsistens av raklödder, av tvålvatten. Detta skum blandas sedan med cement och när cementen härdar så har man med hjälp av detta skum inkorporerat många små luftbubblor. Detta material ar med andra ord många likheter med lättbetongen.

Detta material kan man antingen köpa av en leverantör, men det är även möjligt att tillverka det själv från cement och  skum som man gör själv.

De klara nackdelarna är givetvis att det går åt så mycket energi och naturresurser för att tillverka cement. Fördelarna är att det är starkt och kan användas i den bärande konstruktionen, och därtill, som jag förstår det, har det goda isolerande egenskaper. Därtill är det inert och angrips inte av ohyra och möglar ej. Detta i sin tur kan göra konstruktionen långsiktig och energieffektiv på sikt.

En annan positiv faktor är att det är möjligt att tillverka själv och därmed gjuta och skapa unika och komplexa former för ens eget projekt. Utöver detta, kanske än viktigare, är att det inte är väldigt dyrt för att vara ett ”stenmaterial”, vilket skulle tillåta flera att bygga ett välisolerat och beständigt hus.

Utifrån detta verkar detta material intressant. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det. Därför undrar jag om någon på forumet har arbetat eller på något sätt kommit i kontakt med det, och kan dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. 🙂

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.