Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Pvc

03 december 2013 kl 19:31

Sanne_eriksson_88@hotmail.com

Hej!
Vad menar ni med att man bör ”försegla en pvc matta med ekologiskt golvmaterial”?

04 december 2013 kl 16:40

Admin

Gäller bara om det är en gammal PVC-matta med asbest för att slippa spridning av fibrerna som annars blir vid rivning. Annars bättre ta bort mattan. Att försegla =tillsluta,dvs lägga över ett bra material tex trä eller linoleum.

10 april 2015 kl 13:46

Katarina

Hej!

Jag behöver screens till vår inglasade balkong men alla screens jag hittat består till 75% av PVC. Vågar jag köpa dessa? Expediten i en butik sa att alla screens är tillverkade på samma sätt,  och att de var så moderna  att inget av det farliga famns kvar i dagens PVC. Stämmer detta?

Tacksam för sva! Mvh.

Katarina

10 april 2015 kl 21:04
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

PVC en ingen bra produkt ut miljö och hälsosynpunkt.Den värsta PVC:n är den mjukgjorda som i golv, vissa leksaker mm. Skulle tyvärr tro att även screens innehåller en hel del mjukgörare.  Hittade dock detta när jag jag googlade:

• Screenväv | Lagun Markis & Persienn AB

http://www.lagun.se › Produkter

Vi har en bred kollektion med screenväv från flera av dom största tillverkarna på marknaden av vävar i bland annat glasfiber och polyester, med eller utan PVC.

När det gäller vaxdukar finns idag PVC-fria varianter så förhoppningsvis även för denna typ av väv. Någon annan typ av solinskärmning kan så klart också vara ett alternativ.
25 februari 2020 kl 20:31

Tallen

Hej,

Jag har en fråga angående gamla pvc-golv. Om man lägger ett nytt golv över plastmattan tex träparkett, kan man då verkligen hindra ”läckaget” från ftalaterna som släpps ut i gasform till inomhusluften? om man inte vill riva bort pvc golvet pg av asbesten, hur ska man egentligen tänka då.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.