Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Kyla ned skafferi med hjälp av solenergi

Forumindex Övrigt Kyla ned skafferi med hjälp av solenergi

15 juli 2017 kl 21:12

Maria Nygard

Jag har ett skafferi i köket med en ventil i ytterväggen. På sommaren blir det ganska varmt i skafferiet och jag har en idé om att sätta in ett kylaggregat som får sin ström via en liten solpanel på väggen utanför. Söker hjälp och tips på hur jag kan förverkliga detta/Maria

18 augusti 2017 kl 20:00

offgridsweden

Hej Maria,

Det låter ju bra att använda solen för att driva ett kylaggregat. Däremot så kommer du behöva mycket mer än en liten solpanel på väggen. Leta först reda på ett kylaggregat som klarar av att kyla din yta till önskad temperatur. Kolla hur många watt det drar och hur många volt den är på. Sen kan du kolla hur många solpaneler som du kommer att behöva för att det ska fungera. Antagligen kommer du även att behöva batterier, solcellsregulator och en inverter. Invertern behöver du om kylaggregatet går på 220 volt. Hittar du ett aggregat på 12 eller 24 volt kan man ju koppla direkt på batterierna om man har samma volt där. Att du behöver batterier är för att det är ju inte bra om aggregatet slår av och på om det inte kommer tillräckligt med sol på panelerna.

19 augusti 2017 kl 21:07

Maria Nygard

Tack Offgridsweden! Nu fick jag lite att fundera på och kolla. Hälsningar Maria

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.