Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Hyreslägenhet

Forumindex Byggmaterial Hyreslägenhet

09 september 2019 kl 08:37

fropsa

Jag ska flytta till hyreslägenhet byggd 1983 som behöver renoveras. Jag har begränsad kunskap och ekonomi och undrar vad som är mest hälsosamt att ha på väggarna. Sitter nu gamla strukturtapeter jag vill ha bort. Vad kan man kompromissa med, spackel,färg , tapet?

Ska man sprutlackera befintliga köksluckor eller köpa nya MDF?

Tacksam för förslag

Fropsa

16 september 2019 kl 21:03
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Hej!

Gamla strukturtapeter innehåller vanligen PVC, det finns också vissa med sågspån i, men vanligast är PVC så det kan vara bra att få bort dessa då de släpper ifrån sig ohälsosamma mjukgörare till inomhusluften. Tapetsera med papperstaper och helst pulverbaserat tapetklister, då slipper du de konserveringsmedel / biocider som finns i färdigt klister. Eller måla med en ekofärg. Tex äggoljetempera, Auros färger, lerfärg etc beroende på vad du vill ha för yta.

Vare sig konventionell sprutlackering eller MDF är egentligen något bra miljöval. Det bästa vore att måla med någon ekofärg men ska jag välja mellan sprutlack och MDF skulle jag ända säga sprutlack av resursskäl. Det är ju onödigt att byta ut luckorna om de bara kan fräschas upp istället. Lycka till/ Cathrine

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.