Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Husgrund, laga liten spricka, mura igen ventil samt målat grund?

Forumindex Renovering/Byggnadsvård Husgrund, laga liten spricka, mura igen ventil samt målat grund?

25 oktober 2017 kl 01:47

Jessica Jonsson H

Hej! Vilken fin portal!

Jag har börjat kika på min krypgrund och eventuellt kommer Anticimex göra en besiktning. Om inte luckan anses för liten. Jag inväntar svar från dem. Jag har börjat kika på vad jag kan göra själv. Där är egentligen inga problem men huset är sen 1967 och där är tex små ventiler och någon pytteliten spricka intill dem och vad jag förstår bör ventilerna tas bort och sprickorna spacklas igen. Krypgrunden är idag omålad. Vad spacklar jag igen med och vilken typ av färg målar man med? Pigmenterad murbruk?

Läste det jag hittat här om krypgrund och det är mycket intressant. Jag har ett flackt tak och en vinter för sju år sen kom så mycket snö att det inte hann ta rätta vägen utan kröp in.

Markförhållandena är egentligen ideala. Det var bra bli påmind om hur viktigt det är med tak, hängrännor stuprör! Just då i snön gick vi haka av stuprören. Strax efter den vintern flyttade jag därifrån och huset blev en sommarstuga som används året om men förstås både skötsel av tak och uppvärmning blev annorlunda.

Som sagt där är inga problem men jag vill förebygga.

Har inte hittat något som säger vilken naturlig färg man kan ha på grunden. Det är inte så att jag måste ha färg gör att det ska se snyggt ut. Grått passar bra. Men när jag grävde ur en rabatt längs västerväggen såg jag att grunden skulle må bra av att ”putsas om” och vill göra rätt så jag inte gör saken värre.

Funderat på med om man måste lägga duk och slang i mitt fall om jag vill ”minidränera”. Kanske räcker det med att gräva ur jord – som är bara sand och sten (Öland) och fylla på med stenflis och lägga kullersten eller något? Känns ju nästan överdrivet där men förebygger det så är det ju bra.

Tacksamma hälsningar Jessica

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.