Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Fönsterbleck

Forumindex Renovering/Byggnadsvård Fönsterbleck

12 november 2018 kl 10:37

Sheila

Hej!

Har insett att jag fått problem att sätta fönsterblecken efter att väggpanelen bytts. Egentligen hade träet i själva fönsterramen behövts bytas ut undertill. Det kändes inte möjligt att lyfta ut fönstren utan jag tänkte att det kanske går att sätta fönstersmygar över. Det verkade inte vara röta men träet är gammalt eftersom huset är från 1930-talet. Jag behandlade lite med miljögodkänd rötbehandling för säkerhets skull.

Saken är den att väggpanelen kommer ut en bra bit från fönstret och jag har varit tvungen att ”sala” ut med fönstersmygar. Plåtfirman har sagt att jag ska göra en 5 millimeters skåra i träet för där plåten sticks in. Men hur gör jag nu när smygen kommer så långt ut? Plåten bör ju gå längst in mot fönstret men eftersom träet är dåligt just under fönstret kan jag inte sätta skåran där (jag har ju inte möjlighet att lyfta ut fönstren och byta fönsterram). Här på bilden har jag bara lagt brädan löst som jag gjort skåran i för  att visa hur långt ut den kommer. Möjligen kan jag byta ut brädan jag spikat längst in mot den med skåran men den kommer ju ändå en bit ut. Finns det några knep att ta till vid sådana här kniviga situationer? Jag har redan haft plåtslagaren att komma och titta två gånger tidigare så jag vill inte besvära honom i onödan. Tacksam för snabbt svar! Vänliga hälsningar från norr! NP

• Detta ämne redigerades 8 timmar, 34 minuter sedan av  Sheila.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.