Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Ekologisk hårdvaxolja

Forumindex Byggmaterial Ekologisk hårdvaxolja

03 november 2020 kl 21:19

jessica.kjell

Jag undrar om någon har erfarenhet av ekologisk hårdvaxolja till lamellparkett eller massiva trägolv? Kanske haft förmånen att göra flera golv och således kanske hunnit testa olika ekologiska hårdvaxoljor.

Har lärt mig idag genom att läsa på att de ekologiska jmfrt med de som inte är ekologiska uteslutande ska inarbetas med polermaskin eller någon form av maskinell inarbetning.

Min teori är att det beror på att dessa inte innehåller lösningsmedel. Tex vanliga hårdvaxoljor för konsument som är tänkta att främst rollas eller penslas på, funkar ju att lägga på så pga (hög halt?) lösningsmedel i produkten. Dvs viskositeten blir lägre ju högre andel lösningsmedel som är iblandad och produkten tränger lättare ner i träet och av den anledningen härdar/torkar produkten ordentligt utan mer bearbetning (så länge man stryker tunt såklart).

Tänker att det av samma anledning är därför som de ekologiska ska arbetas in med maskin pga högre viskositet, mer trögflytande, högre andel ren olja/vax. Så att den inte bara lägger sig på ytan och stelnar där, alternativt torkar som den är utan att tränga ner så mkt vilket gör att det lagret blir för tjockt och därför aldrig riktigt härdar/torkar och kan bli klibbigt.

De oljor jag väljer mellan eller funderar på är;

Auro Oljevax 128;
Linolja, Ricinolja, Karnaubavax, Torkmedel (koboltfri), Bivax

Leino Hårdvaxolja LF 291 / Parkettolja LF 253;
Linolja, ricinolja och naturlig hartskokning, träolja, olja, lera, kaolin, mikrovax, mineralpigment (utom färglösa), torkmedel

Saico Eco Line Hårdvaxolja;

Står inget om exakt innehållsförteckning men har mejlat dem och väntar på svar, kanske inte så ”eco” som de vill påstå…

Kan någon kunnig hjälpa mig?

Tack på förhand!

• Detta ämne redigerades 15 timmar, 48 minuter sedan av  jessica.kjell.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.