Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Ecogrund

Forumindex Grundläggning Ecogrund

09 februari 2016 kl 15:47

Acke52

Jag funderar på att bygga ett hus på en s.k. Ecogrund. I mitten på 1990 tittade jag på ett hus med s.k. Ecogrund. Den var uppbyggd med gjutna välisolerade grundelement som byggdes som en torpargrund. Torpargrunden isolerades med markisolering och en radonduk låg på isoleringen. Husets golvbjälklag bestod av 45x220mm reglar och trägolv som var oisolerat. Kryputrymmet värmdes upp mha av en luft/luftvärmepump. Termostaten till värmepumpen satt i vardagsrummet vilket gjorde att det alltid var ca 2 grader varmare nere i torpargrunden än uppe i huset. Man får alltså luftburen golvvärme i hela huset.

Vad tror ni om detta koncept?

Med vänlig hälsning, Acke52

11 februari 2016 kl 06:09
Jan Hedberg
Jan Hedberg

Bättre än platta på mark på olika sätt, lägre energiförbrukning, billigare och lättare att göra och serva installationer. Men se till att någon som kan gör en konstruktion. Det finns olika varianter som kallas inneluftsventilerad kryprumsgrund, varmgrund isolergrund. Man måste inte bygga med platta på mark för att alla andra gör det. Luft/luft värmepumpen kan behöva kompletteras med andra värmekällor när det är som kallast men det beror på var i landet du skall bygga.

29 mars 2019 kl 21:58

Christian

Jag har en fråga angående husgrund:
Det ska byggas ett litet uppvärmt förråd (innermått ca 16 kvm, se bifogad ritning) hos mig. Förrådet ska användas för lagring av böcker (några tusen styck, ca 5-10 ton) som jag ger ut i mitt förlag numera. Det är alltså uppvärmd, men det räcker med 10 grader på vintern, ska vara torr. För att göra byggnaden lite mer resurseffektivt förlängs den med en carport.

Byggkillarna vill lägger betongplatta (med golvvärme) givetvis, men det känns fel med tanke på att förrådet ska stå i fint kulturlandskap bara 15 m från mitt hus (som är ett rätt välbevarat torp från 1839) och uthus (som är delvis lika gammalt) och nära till en gammal jordkällare. Finns det alternativ?

Saken kompliceras genom att jag måste kunna dra en lyftvagn för pall på golvet och dessa lyftvagn har ju så små hjul, golvet måste alltså vara slät och tåla tunga laster. Så trägolv funkar nog inte, och inte heller lergolv, tror jag. Och golvet måste vara på marknivå (för bilen och även för att slippa lyfta böckerna / pallar).

Vad är en lösning som skulle funka för detta? Tack för synpunkter och svar på förhand!

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.