Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Avloppsrör

Forumindex VVS Avloppsrör

15 november 2018 kl 11:19

AndreasTunHedfors

Hej, jag ska lägga avloppsrör (o kabelskyddsrör, o dräneringsslangar) o söker de med minst miljöbelastning. Ni rekommenderar gjutjärn eller polypropen. Pipelife som tillverkar i Sverige hävdar att deras pvc-rör belastar mindre än pp. Inga ftalater används. Så här skriver Pipelife: ”PVC innehåller 43% icke förnybara resurser (Eten), resten koksalt. PVC är mer energieffektivt än PE/PP.
PP/PE innehåller 100% icke förnybara resurser, det är rena kolväten.” Kommentar?

15 november 2018 kl 12:41
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej.
Hur olka produkter påverkar kan redovisas på olika sätt. Livscykelperspektiv är viktig i hållbarhetstänk.
Företag som redovisar egna produkter själv  ska bemötas med skepsis.
Att skriva att PVC är eten och koksalt är en sanning med modifikation. En stor sådan och då menar jag inte sanning.
PVC står för polyvinylklorid. Klorid är en restprodukt när man utvinner Natrium ur koksalt. PVC uppfanns/utvecklades just med syftet att bli av med klorid. Klor är nämligen ett ämne som har kapacitet att bilda de mest dödliga gifter man kan tänka sig.
PVC är absolut en plast som vi ska undvika i samhället. Dels för att den inte är förnybar men framförallt för att den kan bilda väldigt giftiga ämnen.
(Det är också en anledning varför jag avråder från PVC fönster.)

/marcel

15 november 2018 kl 15:24
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Jag håller helt med Marcel. Detta är ett argument som PVC- industrin ofta plockar fram, dvs att PVC är mindre fossilt än andra plaster eftersom produkten delvisa baseras på koksalt, som ju låter rätt harmlöst. Men grejen är att när man gm eloktrolys avskiljer kloratomerna blir de mycket reaktiva och potentiellt farliga, det är ingen slump att många av de värsta miljögifterna innehåller just klor och i naturen förekommer klor aldrig i obunden form. Att hävda att PVC skulle vara mer miljövänligt än andra plaster genom att det är minde oljebaserat och samtidigt inte berätta att PVC är långt mycket giftigare än nästan alla andra plaster( Greenpeace klassar det som den farligaste plasten) är oseriöst och vilseledande.  PVC är en farlig produkt från vagga ( stora risker vid tillverkning, transport av vinylklorid mm)  till grav och inte minst om det börjar brinna. Då bildas dioxiner och furaner som är de farligaste ämnen människan känner till. Enligt min uppfattning borde PVC vara totalförbjudet. Du kan läsa mer om PVC här. / Cathrine

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.